ZenFest
Ajută-ne să împrăștiem iubire. Distribuie articolul în social media.

Neuroștiința schimbării obiceiurilor

Fiecare din noi are anumite obiceiuri dezvoltate în ceea ce privește stilul de viață.

Cu cât facem mai des o acțiune și cu cât ne comportăm mai des într-un anumit mod, cu atât mai mult această informație se transmite în creier și devine o obișnuință. Această calitate uimitoare de adaptare a creierului nostru este cunoscută sub numele de neuroplasticitate.

Neuroplasticitatea poate funcționa atât în favoarea ta cât și împotriva ta.

Neuroplasticitatea este capacitatea creierului de a-și schimba structura și funcția fizică, pe baza experiențelor, comportamentelor, emoțiilor și chiar a gândurilor pe care le ai. Se credea că, cu excepția câtorva perioade de creștere din copilărie, creierul este destul de stabil. Astăzi, știm că nu este adevărat. Creierul tău este capabil să se schimbe pe întreg parcursul vieții.

Neuroplastica a obținut validarea științifică în ultima jumătate a secolului al XX-lea și are implicații profunde pentru aproape fiecare aspect al vieții și culturii umane, de la educație și medicină la relații și fericire.  

Obiceiurile sunt conectate cu creierul

Creierul tău formează conexiuni neuronale bazate pe ceea ce faci în mod repetat în viața ta-atât bine cât și rău.

Efectuarea sau renunțarea la un obicei implică schimbări neuroplastice în creier.

O persoană își dorește un anumit lucru deoarece, creierul său plastic a devenit sensibilizat la o anumită experiență. Atunci când este satisfăcut un impuls sau o dorință, se eliberează dopamina, un neurotransmițător care ne face să ne simțim bine. Dopamina care ne dă senzația de plăcere este, de asemenea, o componentă esențială a schimbării neuroplastice. Dopamina ajută la construirea conexiunilor neuronale care întăresc obiceiurile.

Prima dată când faci o activitate nouă, ești “recompensat” cu dopamină. Mai apoi, la realizarea respectivei acțiuni a doua, a treia, a zecea oară, dopamina se eliberează mai devreme și mai devreme, pană când doar a te gândi la acea acțiune determină eliberarea anticipată de dopamină în corpul tău. Dopamina care precede acțiunea te motivează să efectuezi comportamentul în viitor.

De fiecare dată când acționezi în același mod, un model neuronal specific este stimulat și întărit în creier. Știm că neuronii sunt conectați împreună. Creierul uman alege de fiecare dată calea ce reprezintă cea mai mică rezistență și astfel ia naștere un obicei sau o dependență.

Schimbarea comportamentului înseamnă schimbarea creierului

Pentru a rupe obiceiurile nesănătoase, trebuie să-ți schimbi obiceiurile întipărite în creier. Când vine vorba de schimbarea comportamentului tău – și în viată, în general, vei avea mai mult succes dacă devii prieten cu mintea și cu creierul tău și dacă îi vei pune să lucreze pentru tine. Poți schimba comportamentul tău – chiar și acele obiceiuri greu de rupt – prin construirea căilor alternative în creier.

Atunci când încerci să adopți un nou comportament, trebuie să îți focusezi atenția asupra acestuia și să adaugi intenții și gânduri conștiente în acest proces. După ce ai efectuat noile rutine, acordă-ți timp suficient încât conexiunile să fie făcute și întărite în creierul tău. Cu timpul, comportamentul va necesita mai puțin efort deoarece devine model implicit.

Probabil ai auzit că durează 21 de zile pentru a forma un obicei nou. Din păcate, această informație este falsă. Timpul necesar pentru modificarea comportamentului depinde de ceea ce încerci să faci și poate varia de la 3 săptămâni la luni sau chiar mai mult. Relația dintre adoptarea unui nou comportament și automatizare (acționând fără a trebui să te gândești la acel lucru ) este asemănătoare cu alpinismul pe un deal care pornește abrupt și se oprește treptat. La început, facem progrese cu adevărat impresionante, dar câștigurile se diminuează în timp.

Cum să stabilești noi modele de comportament

Modificarea comportamentului tău nu este ușoară, dar se poate face, iar creierul te poate ajuta.  

Iată cum:

Cunoaște declanșatoarele tale – află ce determină eliberarea anticipată a dopaminei pentru a te motiva și a evita un comportament sau obișnuință. Dacă este posibil, elimină declanșatoarele din viața ta. Acest lucru ar putea însemna schimbarea mediului în întregime sau doar a unor mici detalii. Dacă îți dorești să faci o schimbare, fie că este vorba de ruperea unui obicei prost sau de crearea unui mediu sănătos, trebuie să te asiguri că mediul tău îl acceptă. Dacă nu îl poți accepta, atunci crează-ți un grup de suport, care să îți fie alături pe drumul pe care l-ai ales. Pentru asta, te invităm cu drag să intri în comunitatea ZenFest unde vei găsi mereu oameni determinați ca și tine și unde poți lega prietenii cu persoane care să te susțină.  

INTRĂ ÎN COMUNITATE

Găsește modalități de a reduce stresul – obiceiurile rele sau comportamentele nedorite sunt, de obicei, mecanisme de a face față stresului. Dacă nu te angajezi în ele, vei rămâne stresat și vei deveni și mai stresat, pentru că nu îl poți elibera în modul obișnuit. Caută modalități alternative de a elimina aburul, cum ar fi exercițiul fizic, yoga, meditația, atenția, recunoștința, somnul și interacțiunea socială.

Fii atent – Vei modifica mai ușor comportamentul tău dacă îți angajezi cortexul prefrontal, acordând atenție activă activităților în care ești angajat. Creierul tău are resurse limitate. Când nu îți mai acorzi atenție pentru că ești distras sau stresat, creierul revine la modelele vechi. De fiecare dată când efectuezi noul comportament sau suprascrii un îndemn, faci obiceiul vechi mai slab în creier.

Începe cu puțin – Schimbarea comportamentului tău necesită voință, care utilizează serotonină. Voința se aseamănă cu un mușchi. Poate obosi și poate ajunge să fie epuizat. Începe să faci mici schimbări una câte una, care nu au nevoie de multă voință. De exemplu în loc să îți revizuiești drastic dieta, trebuie doar să elimini un singur lucru pentru început. Câteva săptămâni mai târziu, când se stabilește prima schimbare, fă o altă modificare spre bine.

Creșterea serotoninei – Creșterea serotoninei ajută funcționarea corectă a cortexului prefrontal și crește voința. Există multe modalități de a crește nivelul serotoninei în mod natural precum masajul, exercițiile fizice sau amintindu-ți ceva ce iți aduce bucurie, cum ar fi ultima vacanță sau gândul la următoarea vacanță.

Alege-ți gândurile – În mod conștient, gândește-te la felul în care viața ta se va îmbunătăți schimbând comportamentul tău. Amintește-ți și motivează-te cu afirmații, vizualizări pozitive. Știința arată că folosirea unei auto-reflecții pozitive ajută semnificativ la stabilirea unor noi obiceiuri.

Sărbătorește victoriile mici – Concentrându-te pe realizările minore de-a lungul drumului, îți păstrezi fluxul de dopamină și acesta te ajută să rămâi motivat. De fapt, știința arată că trecerea atenției de la obiectivul pe termen lung la concentrarea asupra unei sarcini mici pe care o ai de realizat în prezent este un un lucru care aduce mai multe șanse de succes.

Petrece timpul cu oamenii potriviți – Cercetările arată că, comportamentul și sentimentele sunt contagioase în relațiile noastre. Aceasta a fost întâi constatată ca fiind adevărată cu obezitatea și apoi cu singurătatea și fericirea. Indiferent de schimbarea comportamentală pe care îți dorești să o faci sau să o întrerupi, va fi mai ușor să faci acest lucru dacă găsești oameni care te încurajează și își doresc să te ajute să te schimbi.

Dacă vrei să fii parte dintr-un grup de oameni care vor să evolueze și să fie mai buni, așa cum îți dorești și tu, te invităm să intri în comunitatea zen.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

Iar dacă ești pregătit cu adevărat să faci o schimbare pozitivă în viața ta, locul tău este la ZenFest 2019 unde vom aborda tematici din zona de relații, abundență financiară, alimentație, compasiune, materializarea dorințelor și multe altele.

Rezervă-ți locul aici.

Leave a Comment: