Zen și Ceaiul

Spiritul inimii, liniștea și pacea – acestea sunt legăturile dintre conceptul de Zen și ceaiul. Mergând în istoria și trecuturile lor ar dura foarte mult. Cu toate acestea, iubitorilor de ceai li se amintește că arta a fost fondată într-o perioadă tulbure a războiului civil în era lui Onin și Bummei (1467-1480). Unul din punctele de etichetă ce s-a dezvoltat în acea perioadă a fost că nimeni nu are voie să ia parte la ceremonia ceaiului cu sabia în teacă.

Când se stă în meditație Zen, se eliberează toate lucrurile din înăuntrul nostru. Ne centrăm și încercă

m să ne golim complet. Prin propriile eforturi, ne calmăm inima și spiritul. Este foarte dificil să stai nemișcat și să îți golești mintea. Ți se va face somn, te vei gândi la foarte multe lucruri. Înlătură toate aceste lucruri.

Covorașul tatami este sursa modului de viață japonez. Toată viața interioară este condusă de pe covorașul tatami. Este important ca aceste covorașe să fie aranjate într-un mod special, ca toți să știe unde se așază invitații și unde se așază gazda, nu pe marginile împletiturii. Este important ca totul să se facă așa cum se cuvine cu intenție bună. Există un concept cum că, dacă cineva este bine pregătit, atunci totul va fi bine făcut. Tatamu înseamnă împăturire, de aici provenind idea de covorașele tatami, împăturite cum trebuie.

Când gazda pregătește ceaiul, aceasta folosește diferite proceduri învățate într-o anumită perioadă de timp. Totul este făcut spre binele musafirului; acesta este spiritul ospitalității. În această metodă este totodată prezent și spiritul pașnic prin care persoana demonstrează considerație față de celelalte persoane. Prin această procedură, participanții arată că omenirea este una.

Calea ceaiului este exprimată în patru caractere japoneze: armonie, respect, puritate și pace. Luptând împotriva celuilalt este complet inutil. Trebuie să ne calmăm și să intrăm în spațiul purificat cu o inimă curată.
Camera ceaiului a fost creată cu o intrare foarte mică, motiv pentru care este necesar să se intre în această cameră în genunchi. În acest fel, toți sunt puși într-un statut egal, fie că este cel mai puternic Shogun sau un muncitor comun. Este un sentiment de a fi cu toții unul.

Înainte de a bea ceai, se întreabă persoana care a băut înaintea ta dacă mai dorește încă un bol de ceai, iar persoanei care urmează să bea ceaiul după tine îți ceri scuze că bei înaintea respectivei persoane. Iar gazdei îi mulțumești pentru prepararea ceaiului. Astfel ne punem inimile și spiritele în ordine.

Prin aceste concepte, cultura ceaiului este născută și elaborată. Este născut un sentiment de pace, de purificare a spiritului uman. Suntem confruntați cu umanitatea noastră. Priviți în adâncul bolului de ceai. Acesta reprezintă esența Naturii pure și crearea naturii unitare. Pentru a face acest lucru implică o pregătire a unui mediu pașnic.

Câteva caracteristici ale ceremoniei de ceai sunt frumusețea imperfecțiunii. Acesta este spiritul în care gazda invită oaspeții, însă pentru că suntem oameni, nu vom putea fi niciodată perfecți. O altă caracteristică este simplitatea. Aceasta implică limitarea lucrurilor, opusul luxului. Fiiconștient de limitările de bază și nu te extinde dincolo de ceea ce ești capabil să faci. Mai este și acel sentiment în care gazda împreună cu invitații devin unul – o includere, o unitate. Este un sentiment adânc de caritate. În final, este conceptul de serviciu, ideea de a face lucruri pentru cealaltă persoană, care este însăși  esența caii ceaiului.

În mod normal, există o grădină – Roji sau “calea de roua” sau “loc de roua”. În momentul în care oaspeții intră în grădină au uitat de grijile pământești și se pregătesc să primească ospitalitatea gazdei, cu o inimă deschisă. Oaspeții se târăsc în camera de ceai în genunchi pentru a arată respect.

Fiecare oaspete examinează Tokonoma, o boltă prezentând un aranjament constând într-o parafă și flori, “florile de ceai” naturale, pe care gazda le-a pregătit. Modul ortodox de a experimenta o ceremonie japoneză a ceaiului este așezat în genunchi într-un kimono. În momentul în care oaspeții se așază, aceștia își pun evantaiele în spatele lor; acest gest marchează spațiul fiecăruia în camera de ceai.Multe plecăciuni sunt schimbate între gazdă și invitați.

Chaji (ceremonia de ceai cu mâncare) durează în mod normal între trei ore jumate și patru. Partea din ceremonie legată de mâncare durează aproximativ două ore; este de asemenea servit și sake. Masa este îndeajuns cât să satisfacă foamea invitaților cât așteaptă pentru ceai, “precum o piatră mică în kimono” cum se spune în Japonia. Înainte de venirea invitaților, gazda pregătește un foc de cărbuni în vasul pentru jăratec pentru a încălzi apa.

După ce toți invitații au sosit și au luat parte la masă, gazda apare cu dulciuri care trebuiesc mâncate înainte de ceai. Ceaiul japonez nu este preparat cu zahăr, de aceea dulciurile asigură că există un gust dulceag în gura degustătorului înainte de a bea ceaiul. Invitatul se scuză înainte de a luă și mânca dulciurile. Gazdă apare în ușă și oferă bolul de ceai. Acest moment este pentru ca fiecare să își calmeze spiritul, un moment pentru concentrare asupra unui punct din față noastră.

Sunt trei stadii în ceremonia ceaiului: purificarea ustensilelor, servirea ceaiului și purificarea și punerea deoparte a ustensilelor. Gazda curăță încet și conștient ustensilele de ceai cu o cârpa de mătase ceea ce reprezintă spiritul gazdei.

Două linguri de praf de ceai (matcha) se adaugă la un bol de apă caldă și amestecat cu un tel pentru ceai făcut din bambus într-o băutură spumoasă,care arată ca un milkshake verde. Matcha inițial a venit din China, în perioada Tung, în urmă cu peste 800 de ani. După pregătirea ceaiului gazda întoarce vasul, astfel încât cea mai frumoasă parte este spre primul invitat. Invitatul întoarce bolul de două ori, astfel încât fața este întoarsă din nou, ca și când ar fi oferit zeilor. Aceasta este o manifestare de umilință. Toată lumea bea dintr-un un singur bol.

Primul invitat întreabă gazda despre parafă și apoi despre flori. Florile din Tokonoma exprimă inima gazdei și sunt singurele lucruri vii din camera de ceai.

Al doilea invitat întreabă primul invitat dacă mai dorește un bol de ceai apoi se întoarce către cel de-al treilea invitat scuzându-se că bea ceai înaintea acestuia. Cel de-al doilea invitat mulțumește gazdei pentru prepararea ceaiului. Procesul preparării ceaiului este repetat și un bol de ceai este preparat pentru cel de-al doilea invitat.

Primul invitat întreabă despre bolul de ceai. În Japonia, obiecte cu o mare importanță sunt oferite adesea o expresie poetică. Invitatul examinează bolul de ceai aproape de covorașul tatami, astfel încât bolul nu va suferi avarii în cazul în care este scăpat. Gazda pregătește un al treilea bol cu ceai până când toți invitații au fost serviți. Cel de-al doilea invitat examinează bolul de ceai.
Primul invitat cere gazdei să se oprească, pentru că amabila gazdă va continua să facă ceai până în momentul în care este rugat să se oprească.

Gazda începe purificarea ustensilelor după prepararea de ceai și reumple containerul de apă. Gazda pune ustensilele în locul unde erau în momentul sosirii invitaților, iar asistentul gazdei va veni să ia ustensilele. În proces, obiectele sunt întoarse astfel încât fața lor să fie direcționată către persoana destinată primirii lor.

Primul invitat întreabă despre ustensile, iar gazda îi explică. Mai sunt plecăciuni între gazdă și invitați. La finalul ceremoniei, invitații vor face câte o plecăciune și vor pleca acasă. Înainte de a pleca, mai merg o dată la locul unde sunt pergamentul și florile pentru a le re-examina.

Cu acestea încheiem ceremonia de ceai. Este o singură întâlnire, o singură oportunitate – o ocazie specială care se va întâmpla doar în acea dată. Acest concept este esența frazei “Ichi-go, Ichi-e” care înseamnă “o dată, o intalnire”. Ceremonia ceaiului armonizează cu conceptual Zen de a trăi complet în prezent. Această înaintează ideea și munca de o viață a dr. Sen legată de “Pacea printr-un bol de ceai”.

Pentru ceaiuri potrivite unui astfel de ritual, vă recomandăm sortimentele noastre de ceaiuri din plante.

 

Sursa: https://doro-tea.ro/blog/zen-si-ceaiul/

Abonează-te la Newsletter

Fii la curent cu ultimele știri din lumea Zen!

Mulțumim pentru abonare!